Site-ul SIPHD.RO utilizează cookie-uri.
Puteți consulta politica de confidențialitate.
Continuând navigarea pe site vă declarați acordul dumneavoastră.

De acord
Log in Autentificare   Sign up Înregistrare
SINDICATUL
ÎNVĂŢĂMÂNT
PREUNIVERSITAR
JUDEŢUL HUNEDOARA
S.I.P. Hunedoara Aveţi nevoie de Adobe Flash Player.
Ştiri foarte importante .:. Gradația de merit 2020 - primele rezultate .:.
Sindicatul eşti tu!     Un sindicat este puternic şi eficient atât cât membrii săi îl fac.     Fiecare din noi face sindicatul să fie ceea ce este!

STIRI
Anul 2013
Luna noiembrie
(20)



Grafic



Din ciclul aberația de libertate...
20.11.2013

O frumoasă zi de toamnă...

Cel puțin atâta timp cât ne este oferit sau avem prilejul de a ieși în aer liber, de a inspira în tihnă aerul de toamnă. Având însă în vedere că viața celor mai mulți dintre noi este ocupată, mult prea ocupată adesea, de nenumărate activități care trebuie realizate, tihna rămâne doar un vis în mare măsură irealizabil, viața de zi cu zi cufundându-ne într-o mare de contradicții și excese de toate felurile, cu care societatea în care trăim este atât de darnică.

Desigur, ne-am putea întreba de unde astfel de trăsături ale societății în care trăim, din care facem parte, dar de care ne plângem cu toții. O discuție foarte vastă, care nu și-ar avea, la modul general, locul aici. Ne putem opri însă la aspecte mai concrete, una dintre instituțiile responsabile de cum este o societate fiind educația. Cu o miză foarte mare și cu o priză, prin prisma mass-mediei, la public la fel de mare, ne tot plângem, pe bună dreptate din anumite puncte de vedere, de faptul că ea nu își mai realizează în aceeași măsură scopul.

Cauzele sunt și aici multiple. Ne vom opri însă doar la ceea ce a motivat și scrierea, azi, a acestui articol. Dacă ați citit presa de astăzi sau ați fost atenți cât de cât la ceea ce se află în atenția mass-media în cursul zilei de astăzi, ați putut observa că avem o presă în care este foarte prezent copilul. Motivația? Au intrat în vigoare anumite modificări ale legii nr. 272/2004 privind protecția drepturilor copilului. Se precizează, spre exemplu, în art. 48, alin. 2 din Legea 257/2013, că, ,,în cadrul procesului instructiv-educativ, copilul are dreptul de a fi tratat cu respect de către cadrele didactice, personalul didactic auxiliar și cel administrativ și de a fi informat asupra drepturilor sale, precum și asupra modalităților de exercitare a acestora''. În mod expres, elevii nu mai pot fi dați afară din clasă în timpul orelor și nici nu mai pot fi pedepsiți prin trimiterea lor la colț sau prin punerea lor să stea în picioare în timpul orei... Cu alte cuvinte este interzis orice comportament al cadrului didactic care ar putea fi apreciat ca degradant la adresa elevului, riscul fiind, prin aceste modificări, acela al unor amenzi cuprinse între 1000 și 2500 de lei.

Fără a insista asupra faptului că astfel de comportamente ale cadrelor didactice, atunci când ele semnificau într-adevăr abuzuri, erau pedepsite și până în prezent de legislația specifică în domeniul educațional, fără a se înțelege că ar fi de apărat cadrele didactice care comit astfel de abuzuri (puține, de altfel), nu putem să nu ne întrebăm ce se mai dorește de la sistemul educativ?

Întrebarea nu este una nevinovată, ci vizează disfuncțiile, adesea aberante, induse de astfel de inițiative care încearcă să cârpească anumite comportamente / atitudini / valori împărtășite, ignorând ansamblu, poveste a de fundal. Desigur, inițiatorii unor astfel de măsuri, purtători ai unor vajnici ochelari de cal, vor fi deosebit de mulțumiți, chiar împliniți: au reușit prin inițiativa lor să realizeze ceva.

Într-adevăr, un comportament degradant la adresa elevului este indezirabil. Cum rezolvăm însă cu comportamentul degradant al multora dintre elevi față de profesor, față de școală și față de educație?

Nota la purtare? Dacă am fi într-un studio, în acest moment, din fundal, ar trebui să se manifeste hilaritate. Discuția moralizatoare? Hilaritate și mai mare... Propriul viitor care stă în propriile mâini? Hilaritate generalizată

Cum rezolvăm cu comportamentul degradant al multor familii care se implică dacă vor, când vor și cum vor în ceea ce ar trebui să fie preocuparea dominantă pentru copii lor? ,,Nu am ce-i face!'', ,,Nu mă ascultă! '', ,,Am probleme mult mai importante'', ,,Mă-sa este de vină! '', ,,Tată-său este cel vinovat'', ,,Le cereți prea mult să învețe'', ,,La ce îi ajută în viață... orișice... '' etc. etc. etc. Iar acestea sunt cele ,,cuminți''.

Astfel de lucruri nu par să preocupe pe nimeni, exceptând poate teoreticele utopii despre apostolatul cadrelor didactice (dacă nu se cunoaște, s-a cerut profesionalizare, așa încât catedra nu are de ce să mai fie decât locul de muncă), interese personale (ale educabilului, desigur, deși o dată cu vârsta sunt numeroși cei care nici măcar nu înțeleg expresia) și altele de acest gen.

Concret însă, nu vom avea decât o accentuare a degradării actului educațional prin prisma finalităților dezirabile. Școala nu mai rămâne încet decât locul unde trebuie ca un anumit număr de ore pe zi elevii trebuie păziți ca să nu intre în belele prea mari. Cadrul didactic devine încet cadru gardian care nu are la dispoziție absolut nici un mijloc de constrângere (care să poate să și funcționeze astfel)...

Să ne întrebăm retoric de ce nu amenzi/sancțiuni și pentru abaterile disciplinare ale elevilor, pentru zecile și sutele de absențe, pentru nerealizarea sarcinilor școlare, pentru absența constantă a părinților de la ședințele cu părinții, pentru insultele adresate cadrelor didactice de către elevi/părinți...? De ce nu psiholog, asistent social și consilier vocațional în fiecare școală...? Răspunsuri pozitive, ar însemna o reechilibrare. Nu am mai trăi însă în plină aberație de libertate... Și oare de ce ne-am mai plânge?




Prima pagină| Ştiri| Revista presei| Presa despre noi| Buletin informativ / Informări| Puncte de vedere| Documente MEN, ISJ, CCD...| Despre noi| Informaţii utile| Legislaţie| Consultaţii juridice| Procese| Turism| C.A.R.| Contact| Legături utile| Dialog social şi advocacy| Forumul S.I.P. Hunedoara| Membri de sindicat| Concurs de fotografii| Galerie Foto| Căutare articole| Zile libere| Flux de ştiri RSS| English Summary| Webmaster| Harta site-ului| Cookie
© 2002-2015 S.I.P. Hunedoara. Toate drepturile rezervate.
Rezoluţia recomandată: 1024x768.
Au fost 4154277 vizite, începând din 14.10.2011.


SIP Hunedoara