Dicționarele precizează în legătură cu acest termen că se enunță despre ceea ce are calitatea de a fi relevant, despre ceea ce iese în evidență, are însemnătate, o semnificație deosebită. Lăsând de o parte însă simpla semnificație de dicționar și apropiindu-ne de uzul său cotidian, vom constata destul de repede că a rosti cuvântul, mai ales pus în legătură cu sindicatul, fiindcă evident, în acest context, despre o astfel de abordare este vorba, va stârni imediat ba fiori (de dispreț?), ba furori (de adeziune?). Probabil că personalizarea este inevitabilă, deși extremele, lupta cu îndârjire întru condamnare, respectiv eroismul întru apărare, contestatari care aruncă cu ouă clocite, respectiv depuneri pioase de ofrande, nu prea par să-și găsească locul în normalitate.
Greu, dacă nu imposibil, să pui capăt disputelor stârnite mai ales când taberele cumva ajunse în vecinătate se cațără pe metereze, încredințați cu toții fie că poți muri din prea multă relevanță, fie că te poți asfixia în absența sa.
Indiferent despre care dintre tabere este vorba, ignoranța, voită sau nu, este însă aceeași: măsura în care nu este vorba despre cineva anume, eu sau tu sau el, o persoană, ci de grup, cel în care avem anumite roluri asumate iar prin prisma acestora interacționăm, în așa mod că se pot recunoaște cele fără de care ceva sau altceva, important pentru cea mai mare parte dintre membrii grupului, dacă nu pentru toți, nu s-ar fi realizat, nu ar fi existat.
Asta înseamnă însă că relevanța are nevoie de considerație, adică acceptare, evaluare obiectivă și recunoaștere. În absența acestora nu rămâne decât lupta din tranșee.
Acceptarea și recunoașterea țin destul de mult de cum suntem fiecare dintre noi, deși chiar și aici se pot gândi poziții rezonabile, adică poziții și judecăți raționale, cumpătate, dispuse la echidistanță, așa încât, mai ales atunci când ne raportăm la organizații și nu la un om anume, ceea ce rămâne la îndemână pentru a judeca pe cât se poate de bine relevanța este doar evaluarea obiectivă.
Ajungând însă aici, cel puțin prin prisma a ceea ce dorim să subliniem în articolul de față, lucrurile s-au simplificat brusc deosebit de mult în a aprecia relevanța, după cum probabil bine ați ghicit deja, organizațiilor sindicale.
Iar pentru a face acest lucru, ținând seama de faptul că una dintre solicitările curente este aceea de a verifica corectitudinea salarizării și încercând să rămânem la o perspectivă comună, adică una care nu ține seama de „umorile” personale, ne-am oprit asupra ultimei solicitări de acest gen.
Ce am constatat?
O diferență consistentă în ceea ce privește salariul de bază în mai puțin de un an de zile (mai exact, fiind vorba despre un profesor cu gradul I și o vechime de peste 25 de ani, o trecere de la 6872 lei la 9623 lei, cu perspectiva ca din iunie salariul să ajungă 10232), cu creșteri corespunzătoare ale sumelor cuvenite pentru, după caz, gradația de merit, dirigenție, predarea simultană, învățământ special sau control financiar preventiv.
Ne amintim: creșterile salariale au fost obținute numai datorită protestelor organizate de sindicate anul trecut, iar plata drepturilor amintite mai sus în raport cu salariul de bază aflat în plată, doar prin procesele derulate tot de sindicate și modificarea ulterioară a legislației la inițiativa acestora.
Educația este de altfel singurul domeniu în care astfel de drepturi sunt calculate în acest mod, în toate celelalte domenii ele fiind înghețate din 2018, cazul și în ceea ce ne privește, de exemplu, cu sporul de suprasolicitare.
Creșteri proporționale, desigur, și în ceea ce privește plata cu ora, totodată în ceea ce privește indemnizația de concediu, aceasta reflectând diferențele înregistrate, inclusiv prin includerea indemnizației de hrană în determinarea sa, rezultat tot al acțiunii sindicale care a reușit să impună modificarea legislației.
Iar aici ne-am reamintit că suntem la început de aprilie, chiar trecuți de „mai zglobiul întâi aprilie”, iar odată cu salariile din această lună vom primi și diferențele salariale rezultate din diferitele procese, în primul rând cele legate de drepturile cuvenite trecerii într-o altă tranșă de vechime (la vremea sa problemă împinsă și aceasta până la modificarea legislației) și cele privind drepturile salariale mai sus amintite. Sume care au început să devină „frumoase” ținând seama de cuantumul tranșelor aferente, viitorul urmând să adauge aici și drepturile cuvenite din recalcularea indemnizațiilor de concediu.
Sunt și „pierderi” (deși, din punct de vedere strict logic, nu prea ai cum să pierzi ceea ce nu ți se cuvine prin prisma legii): indemnizația de hrană și voucherele de vacanță de către colegii care au depășit nivelul de 8000 lei net la funcția de bază (excepție valabilă doar pentru învățământ, în toate celelalte domenii fiind luate în calcul toate veniturile, modificarea legislativă fiind tot rezultatul acțiunii sindicale), deși, chiar admițând „pierderea”, dacă am pune cifrele în calcul, am vedea că plusul rezultat este covârșitor în raport cu minusul suportat... Chiar adăugând la „pierdere”, după cum se mai obiectează, și creșterea corespunzătoare a cotizațiilor sindicale datorită succeselor de mai sus.
Am putea continua cu aspecte care nu sunt la fel de ușor cuantificabile, dar atunci credem că am cădea chiar în unul dintre „păcatele” de mai sus. Considerând însă fie doar și acestea apreciem că este facil de stabilit relevanța organizațiilor sindicale. Și nu pentru mine sau pentru tine, ci pentru noi toți.
În încheiere ar mai fi totuși de subliniat ceva: a recunoaște relevanța organizațiilor sindicale înseamnă a recunoaște relevanța fiecăruia dintre noi. Neexistând un personaj Sindicatul, deși mai toată lumea se raportează la organizația sindicală ca și cum acesta ar exista la propriu și i se pot pune în cârcă toate cele (avem aici un proces de personificare), sindicatul, indiferent cum apreciem această afirmație, este fiecare dintre noi, așa încât atât reușitele, cât și eșecurile, sunt ale noastre ale tuturor.
Cât despre ceilalți, cei adânciți în tranșee, „luptă sprâncenată”!
Prin O ME nr. 4308/22.04.2024 a fost aprobată Metodologia și criteriile privind acordarea gradației de merit personalului didactic din învățământul preuniversitar de stat în sesiunea 2024.
Actul normativ din acest an aduce modificări minore , atât din punct de vedere procedural, cât și în ceea ce privește criteriile și subcriteriile evaluate.
Limitându-ne la fișa sintetică de (auto)evaluare pentru cadrele didactice din învățământul gimnazial, liceal, profesional, postliceal, modificările semnalate regăsindu-se, după caz și specific, și în celelalte fișe de evaluare, semnalăm următoarele:
1. introducerea la subcriteriul 1. c) și a tematicilor incluzive alături de cele inovative;
2. introducerea la subcriteriul 1. f) a etapelor locale în ceea ce privește calitatea de membru al comisiilor de evaluare/organizare a olimpiadelor/concursurilor de profil;
3. diminuarea punctajului acordat subcriteriului 2 c.) cu 1 punct;
4. introducerea la criteriul 2 f.) și a activității din cadrul comisiilor de acordare a burselor;
5. diminuarea punctajului acordat subcriteriului 2 h.) cu 1 punct;
6. diminuarea punctajului acordat subcriteriului 2 i.) cu 1 punct;
7. introducerea unui subcriteriu la criteriul 2, respectiv 2 j.), relativ la participarea la organizarea și desfășurarea simulărilor examenelor naționale, căruia îi sunt alocate 3 puncte;
8. introducerea la subcriteriul 3 b1.) a coordonării activităților din cadrul Programului „Săptămâna verde”;
9. creșterea nivelului maximal al punctajului în cazul subcriteriilor 4 a2.) și 4 a3.), fără însă a se modifica punctajul maximal acordat pentru subcriteriul 4 a.);
10. eliminarea din subcriteriul 4 c.) a activității în cadrul comisiilor și consiliilor.
Ținând seama de întârzierea cu care a fost adoptat în acest an ordinul de ministru, calendarul concursului este unul destul de strâns:
1. 29-30 aprilie 2024: detalierea punctajelor aferente criteriilor de către comisia paritară, stabilirea numărului gradațiilor de merit și a punctajului minim pe categorii de personal/domenii;
2. 8-10 mai 2024: aprobarea numărului de locuri, pe categorii de personal și discipline/domenii, în baza hotărârii comisiei paritare, de către consiliul de administrație al inspectoratului școlar;
3. 13-21 mai 2024: depunerea dosarelor de către candidați la secretariatul unității/instituției de învățământ;
4. 22-23 mai 2024: depunerea dosarelor de către unitățile de învățământ la secretariatul inspectoratului școlar;
5. 24 mai-12 iunie 2024: analiza dosarelor, evaluarea dosarelor, aprobarea listei punctajelor acordate;
6. 13-14 iunie 2024: depunerea contestațiilor și stabilirea numărului gradațiilor de merit ce pot fi redistribuite;
7. 17 iunie-28 iunie 2024: soluționarea contestațiilor și validarea rezultatelor finale;
8. până la 4 iulie 2024: înaintarea listelor către Ministerul Educației;
9. până la 9 august 2024: emiterea ordinului de ministru.
Transmițând succes tuturor candidaților la concursul pentru obținerea gradației de merit din acest an, S.I.P. Județul Hunedoara se va implica, în conformitate cu prevederile legale, prin intermediul observatorilor desemnați, în toate etapele ce urmează a se desfășura.
METODOLOGIA și GRAFICUL concursului sunt postate la rubrica JURIDIC – LEGISLAȚIE – RAPORTURI DE MUNCĂ sau aici: https://nou.siphd.ro/?a=2433&q=3&r=47.
Joi, 25 aprilie a.c., a avut loc ședința de lucru a Consiliului de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara.
Pe ordinea de zi au fost înscrise următoarele probleme:
de zi au fost înscrise următoarele probleme:
I. Avizare listă posturi angajare pe perioadă nedeterminată
În cadrul ședinței au fost luate următoarele hotărâri:
I. Se aprobă lista cu posturile cu viabilitate de 4-5 ani, conform Anexei.
Anexele la care se face referire în articol sunt postate la rubrica ISJ HUNEDOARA–CONSILIUL DE ADMINISTRATIE.
Concursul de manuscrise „Magister”, parte a manifestărilor derulate în „Săptămâna Educației” de către Sindicatul Învățământului Preuniversitar Județul Hunedoara, a devenit deja tradiție.
Dedicat membrilor cu preocupări publicistice, acest concurs, ajuns la cea de-a X-a ediție, s-a derulat în cadrul a trei secțiuni, respectiv: manuscrise cu tematică educațională (manuale, auxiliare didactice, lucrări de metodică, pedagogie, etc.), literatură de specialitate (cercetare științifică, tratate, studii, etc.) și literatură (poezie, proză).
Lansarea volumelor premiate în acest an s-a realizat miercuri, 04 octombrie, la Galeria Națională de Artă „Forma” din Deva, începând cu orele 15:00, în prezența a peste 60 de iubitori de frumos.
Dintre manuscrisele depuse în acest an, au fost reținute și publicate, la Editura Karina, următoarele lucrări:
1. KAZEN – Karate în lumina simplității Zen – Marius Liviu Biji (profesor la Palatul Copiilor Deva și consilier la Direcția Județeană pentru Sport și Tineret Hunedoara, practicant de Arte Marțiale din 1983, antrenor);
2. Eroii mei din desene animate și din literatură – Andreea-Simona Jitea-Nicolae și Aurelia Demeter (profesoare pentru învățământul primar la Școala Gimnazială Bănița, autoare a numeroase articole de specialitate);
3. Aplicații practice cu elevii din învățământul primar din perspectiva cunoașterii geografiei județului natal (județul Hunedoara) – Elena Magdalena Todea (profesor pentru învățământul primar la Școala Gimnazială Gurasada, autoare a multor articole de specialitate și auxiliare didactice);
4. Șoapte în eter – Mihai Marc (profesor la Liceul Tehnologic „Transilvania” Deva). A publicat poezie în reviste precum Tribuna, Orizonturi, Viața militară etc.
Lucrările publicate, din diverse domenii de activitate, reflectă preocuparea domnilor profesori pentru o educație de bună calitate, manifestată în interesul pentru creșterea nivelului cultural și spiritual al tinerei generații și nu numai. Cărțile se adresează unui lector avizat, fiind și lucrări de specialitate, educaționale, dar pot viza și publicul larg, aflat în căutarea unor forme spirituale care să satisfacă toate gusturile, de la eroii din literatură, la care visăm de mici copii, la legătura cu natura și cu sinele, cu lumea, la conexiunile pe care le avem cu mediul în care trăim, cu oamenii și geografia locului.
Cartea domnului profesor Marius Liviu Biji, Kazen-Karate în lumina simplității Zen, lansează o invitație cititorilor, după cum precizează chiar autorul, în final, într-o călătorie spirituală, spre sine, dar în același timp, și spre spectacolul lumii, pentru a găsi resursele care generează armonie, pace interioară și echilibru.
Cele 10 capitole ale cărții cuprind o trecere în revistă a istoriei, filozofiei și tehnicilor artelor marțiale, în special ale Karate-ului, care a devenit, în timp, un mod de viață, ce conduce către o lume echilibrată, către dezvoltare personală, autodisciplină și autocontrol, autodescoperire și transformare.
KAZEN, ne dezvăluie domnul profesor Marius Liviu Biji, pornește de la ideea de a găsi conexiunea între arta Zen și Karate, două discipline aparent opuse, care și-au împletit însă destinele și au evoluat într-o uniune profundă, cu numeroase beneficii aduse practicanților.
Mai presus de informațiile referitoare la arta practicării artelor marțiale, se simte pasiunea și dăruirea domnului profesor pentru această disciplină a spiritului, dar și arta de a stăpâni cuvintele și de a le plămădi într-o carte-ghid, cum a numit-o, o pledoarie pentru o stare de bine a omului, într-o lume care, să sperăm, nu și-a pierdut interesul pentru adevăratele valori etice și morale.
Cartea doamnelor profesoare, Andreea-Simona Jitea-Nicolae și Aurelia Demeter, Eroii mei din desene animate și din literatură, auxiliar didactic pentru clasa pregătitoare, oferă o gamă largă de exerciții, sarcini de lucru, jocuri didactice, care dezvoltă creativitatea, într-un mod ingenios, îmbinând literatura și cinematografia, într-un mod ludic, captivant pentru micuții școlari, care au, astfel, posibilitatea de a-și descoperi, în sala de clasă, eroii desenelor animate și ai literaturii românești și universale.
Textele sunt însoțite de imagini și desene atractive, dezvăluind o lume a poveștilor nemuritoare, ai căror eroi ne-au fermecat copilăria: Pinocchio, Tom Sawyer, Mowgli, Jack și pirații săi, Mickey Mouse, Familia Flinstones, Hansel și Gretel, Donald Duck etc.
Exercițiile propuse pot fi lucrate individual sau pe grupe, sunt interactive și diverse, antrenând, prin metode moderne, spiritul creativ și simțul critic, comunicarea și cooperarea. Copiii sunt deprinși să respecte reguli, să asimileze modele de exprimare, de comportamente sociale, iar textele au un caracter interdisciplinar și dezvoltă emoții și sentimente.
Cartea doamnei profesor Elena Magdalena Todea, Aplicații practice cu elevii din învățământul primar din perspectiva cunoașterii geografiei județului natal (județul Hunedoara), urmărește formarea, în rândul elevilor de la clasele primare, clasele a III-a și a IV-a, a unor atitudini responsabile față de mediul în care trăiesc, prin însușirea informațiilor referitoare la geografia județului Hunedoara, în strânsă legătură cu alte discipline din aceeași arie curriculară, istoria și educația civică.
Lucrarea cuprinde, în cele 4 capitole, informații utile și practice despre geografia județului, pe zone și forme de relief, despre importanța studierii geografiei, despre rolul și tipologia aplicațiilor practice, precum și numeroase exemple de aplicații practice cu elevii la clasa a IV-a, acestea din urmă facilitând accesul la informație, înțelegerea conținutului abstract al unor noțiuni și contactul nemijlocit cu mediul înconjurător. Ilustrațiile și fotografiile, hărțile și itinerariile turistice prezentate, descrierile geografice bine documentate care însoțesc materialul completează cunoștințele acumulate la clasă și dezvoltă interesul elevilor pentru această disciplină.
Cartea cuprinde o amplă bibliografie ce denotă interesul doamnei profesor pentru perfecționarea metodică și științifică, pentru dezvoltarea în cariera didactică și pentru creșterea calității în învățământ.
Domnul Mihai Marc, profesor la Colegiul Tehnic ,„Transilvania” Deva, câștigător (de patru ori la rând!) al secțiunii literatură (poezie), cu peste 36 de volume de poezii publicate la editura Karina, cu care colaborează din anul 2019 și până în prezent, a lansat o nouă carte de poezii, Șoapte în eter.
Volumul nou apărut cuprinde scurte poeme ce tratează temele preferate, iubirea, timpul, natura, configurând un poet receptiv la schimbările din natură și din viața omului, sesizând, subtil, efemeritatea ființei umane în raport cu marele univers.
Tonalitatea întregului volum este de nostalgie, de regret, dar și de împăcare cu vicisitudinile vieții, manifestând sentimente de tristețe, într-o gamă variată, de la durere profundă la melancolie, de la iubire la revoltă. Eul liric, în ipostaza omului matur, surprinde crâmpeie din cotidian și adoptă diferite atitudini, de acceptare, de răzvrătire, de împăcare, de speranță. Dar totul fără încrâncenare, cu înțelepciunea omului care și-a trăit viața după propriile reguli, bucurându-se de clipele frumoase și de natura ce surprinde un singur anotimp, vara, anotimpul iubirii, al tinereții și al vacanței.
Întrebările retorice din poeziile domnului profesor sugerează un spirit treaz, neliniștit, în căutarea echilibrului interior, într-o lume care nu mai găsește timp pentru micile bucurii ale vieții simple, asociate, în special, cu peisajul satului românesc, singurul care poate da sentimentul plenar al comuniunii cu natura, cum mărturisește poetul.
Adresăm felicitări tuturor pentru abnegația cu care se dedică școlii hunedorene, în sprijinul colegilor și al copiilor și, de asemenea, încurajări pentru promovarea activităților culturale, finalizate prin aceste publicații, premiate la Concursul de manuscrise „Magister”.
Efortul de a scrie o carte, indiferent pe ce temă, timpul necesar colectării de informații, munca intensă de cercetare, care implică dăruire totală, sunt încununate, la final, de bucuria împlinirii prin scris. E un semn de profesionalism și de responsabilitate, dar și de generozitate și de împărtășire cu ceilalți a ceea ce are fiecare mai bun, în orice carte publicată.
Apreciem, astfel, inițiativa domnilor profesori de a cultiva, prin lucrările dumnealor, atitudini morale și estetice, de a dezvolta laturile cognitive, senzitive, emoționale, ale lectorilor și de a transmite, în același timp, sentimente. Nu este ușor, dar nimic nu e ușor pe pământ, spunea Blaga într-un „Catren” celebru:
“Ușor nu e nici cântecul. Zi/Și noapte – nimic nu-i ușor pe pământ:/Căci roua e sudoarea privighetorilor/Ce s-au ostenit toată noaptea cântând”.
Profesor Simona Țene
Inspector de specialitate
limba și literatura română
Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara
Numărul
curent |
Titlul
documentului |
Dimensiune
(octeți) |
Extensia
documentului |
Data
atașării |
1 | Afis 5 octombrie Magister | 2.709.065 | APPLICATION/PDF | 2023-10-05 17:58:01 |